2011. november 14., hétfő

Vakondok 2 Filmbemutató & Premier Party


2011. november 17. csütörtök 20:00
Budapest, Dürer Kert


Jön a New Yorkban nagydíjat nyert Vakondok második része!

November 17-én kerül bemutatásra a Vakondok szubkulturális dokumentumfilm második része, Demoscene – Az Algoritmusok Művészete címmel.

5 percnyi, zenés, Full-HD felbontású, 3D grafikát tartalmazó videoklip akkora méretben, amiben egy átlagos minőségű mp3 zenéből negyed másodperc fér el?
Audiovizuális alkotás egy bankautomatán, vagy egy hűtőszekrényt vezérlő mikrochippen?
Facebook-ozni egy 30 éves Commodore 64 számítógépen?

Az új rész a Demoscene digitális művészeti szubkultúra mélyére ássa le magát, egy olyan alkotóközösséget bemutatva, ami lassan 30 éve létezik világszinten elismert magyar alkotókkal, mégsem tud róluk szinte senki semmit. A történet akkor kezdődött, amikor a számítástechnika terjedésével a már jól megszokott művészeti platformok mellé újabbak nőttek, melyek részben a régi ágazatokat digitalizálták, részben pedig teljesen új művészeti formákat hoztak létre. Régen a kép-, és hangalapú művészetek a szellemi alkotóképesség mellett általában fizikális, főleg kézi ügyességet is megköveteltek. Mára a számítógépes programozás és a matematika lehetővé tette, hogy pusztán szellemi alkotófolyamat útján, a fizikális képességeket kizárva hozhassunk létre egészen újfajta művészeti alkotásokat. A számítástechnika világunk leggyorsabban fejlődő ága, mely egyre újabb lehetőségeket teremt a művészet terén is. A Vakondok most egy olyan közösséget mutat be, ahol a legmodernebb technika mellett néha kifejezetten a számítástechnika hőskorából származó megoldásokból próbálják meg kihozni a legjobbat.


A számítástechnika terjedésével a már jól megszokott művészeti platformok mellé újabbak nőttek, melyek részben a régi ágazatokat digitalizálták, részben pedig teljesen új művészeti formákat hoztak létre. Régen a kép-, és hangalapú művészetek a szellemi alkotóképesség mellett általában fizikális, főleg kézi ügyességet is megköveteltek. Mára a számítógépes programozás lehetővé tette, hogy pusztán szellemi alkotófolyamat útján, a fizikális képességeket kizárva hozhassunk létre egészen újfajta művészeti alkotásokat. A számítástechnika világunk leggyorsabban fejlődő ága, mely egyre újabb lehetőségeket teremt a művészet terén is. A Vakondok most egy olyan közösséget mutat be, ahol nem mindig a legmodernebb technikát hívják segítségül a művészi alkotómunkához, hanem van, hogy kifejezetten a számítástechnika hőskorából származó megoldásokból próbálják meg kihozni a legjobbat. www.vakondok.com


A Vakondok első része, mely a nagyvárosok fiataljainak szubkultúráiról szól, sikeresen szerepelt több neves nemzetközi filmfesztiválon is. Itthon többek között a CineFest versenyprogramjában szerepelt, de vetítették Romániában, Dél-Afrikában, elnyerte a legjobb nemzetközi kulturális dokumentumfilmek járó díjat a New York International Independent Film Festival-on, jelölték a legjobb politikai dokumentumfilm díjára a kaliforniai Action on Film Festival-on, és második helyezett lett az angol Itzon.tv online filmfesztivál dokumentumfilmes kategóriájában.
Jon Fitzgerald, a Slamdance Film Festival alapítója, a következőt nyilatkozta a Vakondok első részéről: „Nagyszerűen használja fel a zenét és a képi animációkat, felvet néhány érdekes kérdést és érvet, üzenetét pedig univerzális nyelven mondja el.”
Az első rész ingyenesen letölthető a www.vakondok.com címről.

A rendezvényre a belépés ingyenes.

Mi az a demoscene?

A demoscene (ejtsd: demószín) egy nemzetközi, underground számítástechnikai szubkultúra, melynek tagjai különböző számítógépes digitális művészeti alkotásokat készítenek, legyen az zene, grafika, animáció vagy programozás, kizárólag az alkotás öröme miatt. A demoscene-en belül, hasonlóan más önszerveződő szubkultúrákhoz a résztvevők többnyire néhány fős, olykor nemzetközi csapatokba tömörülve hozzák létre a közös műveiket. A csapatok legfontosabb tagjai a programozó (coder), a grafikus, a zenész és az utóbbi időkben a 3D modeller, aki a háromdimenziós látványvilág tervezéséért felelős.
A demoscene-ben mindenféle alkotói önmegvalósítás (grafika, zene, programozás, animáció) jól megfér egymás mellett, de mégis a műfaj csúcsát egy demo elkészítése jelenti, mivel itt a legteljesebb a csapatmunka. A demo (a demonstráció szóból eredeztetve) egy audiovizuális, non-interaktív, valós idejű bemutató, ami egy számítógépes program formájában készül el. Ez szemléletesen azt jelenti, hogy egy demo megtekintésekor olyan animációt láthatunk, ami a filmekkel ellentétben nem előre felvett jelenetekből áll össze, hanem inkább egy színházi előadáshoz hasonlóan csak a jelenetek váza, a demo forgatókönyve (a programkód) előre megírt, maga a látvány ott alakul ki az adott pillanatban az adott számítógépen, azaz valós időben. Hasonlóan a játékprogramokhoz. Azonban amíg a játékoknál a látványt a játékos irányítja azzal, hogy játszik, itt a demo készítőinek forgatókönyve valósul meg hasonló és gyakran sokkal kifinomultabb technikákkal, mint a játékprogramokban. Ebből következik, hogy nem mindegy, hogy az ember milyen gépen nézi a demót, hiszen az adott konfigurációtól is függeni fog a demo látványvilága. (A fentiek után egyébként nem is meglepő, hogy számos játékfejlesztő a demoscene-ben kezdte a pályafutását.) A demók többségét leginkább egy nagyon látványos, zenére időzített, néhány perces futurisztikus klipként kell elképzelni. (scene.hu)


Nincsenek megjegyzések: