POSZT versenyprogram
Pécs, 2014. június 5–14.
NAGYSZÍNHÁZ:
A képzelt beteg – Örkény István Színház, Budapest
Molière nyomán írta Mohácsi István és Mohácsi János
Rendező: Mohácsi János
A tanítónő – Miskolci Nemzeti Színház
Írta: Bródy Sándor
Rendező: Rusznyák Gábor
Az álomkommandó – Pesti Színház, Budapest
Írta: Sütő András
Rendező: Szász János
Énekes madár – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Írta: Tamási Áron
Rendező: Koltai M. Gábor
Fényevők – Katona József Színház, Budapest
Makszim Gorkij A nap gyermekei című művét fordította és átdolgozta Radnai Annamária
Rendező: Ascher Tamás
Opera ultima – Újvidéki Színház
Beumarchais A sevillai borbély és Figaro házassága című művei alapján
Rendező: Kokan Mladenović
Beumarchais A sevillai borbély és Figaro házassága című művei alapján
Rendező: Kokan Mladenović
KAMARA- vagy STÚDIÓSZÍNHÁZ:
I. Erzsébet – a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Szkéné Színház és a FÜGE közös produkciója
Írta: Paul Foster
Az előadás szövegváltozatát Várady Szabolcs fordítása alapján Szikszai Rémusz készítette.
Rendező: Szikszai Rémusz
A hosszabbik út – a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója
Nick Hornby regénye nyomán
Rendezte: Gigor Attila
Alkésztisz – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
Euripidész nyomán írta Székely Csaba
Rendező: Sorin Militaru
Bányavakság – a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Pécsi Nemzeti Színház
közös produkciója
Írta: Székely Csaba
Rendező: Bérczes László
Csipke – Kolozsvári Állami Magyar Színház
Máté Angi Mamó című regénye alapján a színpadi adaptációt készítette Góli Kornélia és Mezei Kinga
Rendező: Mezei Kinga
Vörös – a budapesti Katona József Színház és a szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös produkciója
Írta: Brestyánszki B.R.
Rendező: Máté Gábor
Woyzeck – Miskolci Nemzeti Színház
Írta: Georg Büchner
Rendező: Béres Attila
A két válogató a munka k megegyezett néhány alapelvben. Többek között abban, hogy csak olyan előadást válogatnak be a versenyprogramba, amelyet mindketten megnéztek. Ezért folyamatosan ajánlottak egymás figyelmébe olyan előadásokat, amelyet csak az egyikük látott, de nagyon sok helyre eleve együtt utaztak. Alapelvnek tekintették azt is, hogy minden társulattól, illetve rendezőtől csak egy-egy előadást válogatnak be, hogy a versenyprogram minél átfogóbb képet adhasson a magyar színházművészet egészéről. (Alapelvüktől végül két kiemelkedő műhely esetében tekintettek el.) A válogatók eleve széles áttekintésre törekedtek. Így kerülhetett be a válogatásba – a POSZT történetében először – egy színházi nevelési program is. Ugyanakkor sajnálják, hogy nem láttak olyan gyerek-, ill. bábszínházi előadást, amely méltó módon reprezentálhatta volna ezeket a fontos színházi műfajokat a POSZT versenyprogramjában. (A szóba került produkciók sajnos mind egy-két hónappal korábbi bemutatók voltak.)
A két válogató legfőbb alapelve a szakmai minőség volt. Az, hogy milyen alkotói és színészi teljesítmények jelennek meg az előadásokban. A válogatás során semmiféle művészeten kívüli szempontra nem voltak tekintettel, s erre mások sem próbálták rávenni őket. Előzetesen nem határoztak meg semmiféle arányokat (sem a műfajok, sem a színházak között), és végeredményben úgy látják, hogy a versenyprogram tükrözi azokat a tendenciákat, amelyek ma jellemzik a magyar színházat. A két válogató egy éves munkája során széles áttekintést nyert a magyar színházművészet jelenlegi állapotáról, művészi és szakmai problémáiról. Ezért olyan szakmai megbeszélést kezdeményeznek a POSZT-on (vagy azt megelőzően Budapesten), amely – tapasztalataikból kiindulva – számba venné a magyar színházművészet jelen helyzetét, szakmai állapotát, illetve azon problémáit, amelyek akadályozzák a továbbfejlődését.
A két válogató a munkája során – egymással folyamatosan beszélgetve, néha vitatkozva – alapvetően konszenzusra törekedett. A versenyprogram végül közös választásuk eredményeként öltött végső formát."
(hivatalos sajtóközlemény)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése