2021. július 23., péntek

GÁBOR JENŐ ÉS A SZÍVÓSZÁL

Újabb kép a Gábor Jenő párizsi utazása című kiállításon a pécsi Modern Magyar Képtárban

dr. Romváry Ferenc ajándékaként a Gábor Jenő párizsi utazása kamara-kiállításon látható a művész Párizsi bárban, nő szívószállal című ceruzarajza, mely szintén az 1926-os párizsi utazás emléke. Gábor Jenőnek ez a korszaka az art deco jellegzetesen stilizáló ábrázolási eszközeivel a nagyváros szórakozóhelyeit, az utcai ünnepségeket, a kávéházak, lokálok és bárok látványos zenés, táncos mulatságait jeleníti meg. A látványosságok színes forgataga, a párizsi éjszakai élet, a zene helyszíneinek, előadóinak és hangszereinek a magyar képzőművészetben egyedülálló, festői témáin túl – melyekről a kiállítás katalógusaként megjelent naplójában is beszámol a művész – formai újításként jelenik meg a kollázs szinte naprakészen adoptált műfajt alapító technikája. A kiállításon látható két tiszta papír-kollázs mellett a Párizsi bárban, nő szívószállal most kiállításra kerülő rajzon, a kép kompozícióján belül a betűk, felirattöredékek utalnak az analitikus kubizmus, Georges Braque által alkalmazott módszerére. Mert a betűk – Louis Aragon szerint – kollázs jelleget adnak a képnek, kibillentve a zárt egységet egy „másodlagos témát” illesztenek a kép szövetébe. Miközben a szöveg-fragmentumoknak ez a poétikája a véletlenszerűség tartományát is megnyitja, s az idézetek, falragaszok, kirakatok, hirdetmények, cégtáblák a profán világot idézik. A betűk és szövegdarabkák úgy vannak a Gábor Jenő ceruzarajz bárjában, mint a szomszéd asztalok félig hallott beszélgetései. 

Ezen túl egy fontos, a korszakot idéző motívumként jelenik meg a szívószál is, mely az amerikai jazz párizsi lokálmuzsikájának rekvizitumaként, hangsúlyos motívumként látható a rajzon, ahogy A párizsi Jockey bár pasztellképén, illetve annak lappangó olajfestmény változatán szintén megjelenik. Gábor Jenő képei így dokumentumai lehetnek a szívószál kultúrtörténetének is. Aktualitásukat növeli, hogy ez a történet, a polipropilén szívószálak Európai Bizottság általi betiltása miatt éppen fordulópontjához érkezett. A szívószál az ókorból indulva a sumér sörfogyasztástól, az etruszk szappanbuborék fújás hagyományán át a szalmaszálaktól vagy a magyar lopótöktől érkezik el Ohióiba, a Chester Marvin Stone által 1888-ban szabadalmaztatott parafinnal kezelt papír szívószálhoz. Ez a modern szívószál, mely a párizsi mondén élet tartozékaként, az ivás hanyag eleganciájával egyúttal praktikusan kiszűrve a limonádék citrommagjait, jelenik meg Gábor Jenő párizsi rajzán. 

 

 A tárlatot, a szívószállal kiegészítve, július 30-ig tekinthetik meg a látogatók. 

 

Modern Magyar Képtár (Pécs, Papnövelde utca 5.)

 

Nagy András

JPM, Képző- és iparművészeti osztály




Nincsenek megjegyzések: