2019. október 11., péntek

Going home - Hogyan illeszkedj be a magyar társadalomba? Nemzetközi rendezők és színészek válaszai

A Scallabouche Színház, melyet Alexis Latham hozott létre, folyamatosan arra törekszik, hogy előadásaik az improvizáció eszközeivel gondolkodásra késztessék a nézőiket.  A Going Home című, ritkán látható darab arról szól, hogyan is lehet külföldiként beilleszkedni a magyar társadalomba, vagy éppen egyéb más kultúrákat elfogadni. Az egyik meghatározó vezérfonal az, hogy hol is találjuk meg otthonunkat a világban, mitől válik valami a végső otthonunkká? Ezekre a kérdésekre keresik a válaszokat az előadásban a nemzetközi rendezők és színészek: Messaoudi Emina, Almási Réka, Karen Christopher és Alexis Latham. Minden szinten szokatlan rendezéssel találkozhatnak a nézők a Jurányi Inkubátorházban október 26-án és 27-én.

„Az otthon, a haza fogalma, illetve annak identitásteremtő ereje manapság központi téma, és nem kevés politikai réteg is rakódik rá. A populizmus és a nacionalizmus gátlástalanul kiaknázza az otthon fogalmához kapcsolódó érzelmi reakciókat. Az angol közmondás, amely szerint ott van az otthonod, ahol a szíved („home is where the heart is”) kiválóan kifejezi azt az utat, amin én is végigmentem: magam mögött hagytam az eredeti otthonomat, és máshol alakítottam ki magamnak egy újat.” – fogalmaz Alexis Latham, a Scallabouche vezetője. 

A felkért művészek munkái egyfajta tükörképei egymásnak: egy amerikai rendező Magyarországon egy magyar színésznőt rendez, miközben egy magyar rendező egy Magyarországon élő angol színésszel dolgozik. Mindez lehetőséget ad arra, hogy a rendezők a különböző hátterükből kiindulva és a különböző hozzáállásuk alapján reflektáljanak egymásra és kulturális párhuzamokat találjanak. Almási Réka  filmrendezőként természetesen nagyon filmszerűen nyúlt a történetéhez – sőt, használ is mozgóképet az előadásban –, míg Karen Christopher (az egykori világhírű chicagói performansz-csoport, a Goat Island tagja) absztrakt nézőpontból indult ki, és a véletlenekre koncentrált. Érdekes látni, hogyan szivárognak be az előadásba a különböző kulturális tapasztalatok és a különböző otthonok, amik befolyásolták, hogy ők hogyan látják az otthon fogalmát. Mi történik, amikor ezek a széttartó valóságok találkoznak? Termékeny és kreatív találkozás lesz, vagy csak csalódást és fájdalmat eredményez? 

„Olyan közönséget várunk, akik nyitottak rá, hogy megtapasztalják a valóság és a fantázia között elmosódó határokat, mert a darab legalább annyira szól a karakterekről, mint a színészekről, akik játsszák őket. Az sem hátrány, ha nézőként valaki szeret beleszólni a történésekbe, és szeret közel kerülni az akcióhoz.”

A Scallabouche 2000-es megalakulása óta elsősorban improvizációval foglalkozik. A rögtönzés szabályainak megfelelően a társulat útját sosem tervezték meg előre, hanem a pillanat kihívásaira válaszoltak, ezért is fontos, hogy a Going Home megszületésében a világ és hazai társadalmi változások jelenleg ennyire erősen benne vannak. 

Előadások időpontjai: október 26. 19.30 óra és október 27. 18 óra ; Jurányi Inkubátorház




Volt már olyan érzésed, hogy nem tartozol sehova? Gondolkodtál már azon, hogy hova is tartozol valójában? A Going Home-ban egy magyar rendezőnő egy Magyarországon élő angol férfit rendez; egy amerikai-angol rendezőnő pedig egy szintén hazánkban élő, algériai-magyar színésznőt instruál. A színész-rendező párosok egymástól függetlenül dolgoznak, külön fedezik fel a témákat és saját egyedi stílusukban alkotnak: film, fizikai színház, történetmesélés és élő improvizáció alkalmazásával.

Nincsenek megjegyzések: