A Cervantes Intézet Női tér elnevezésű filmciklusa március 9. és március 26. között azokra a nőkre fókuszál, akik már az ötvenes-hatvanas években filmrendezőként debütáltak. Az ingyenesen megtekinthető filmek a spanyol filmművészet úttörőinek munkásságába nyújt betekintést, emellett a nézők a korabeli Spanyolország mindennapjaival is megismerkedhetnek.
A Női tér filmciklus 2010 óta a Cervantes Intézet női kultúrának szentelt állandó programja, amely jellemzően aktuális filmeket mutat be, mintegy ízelítőt adva a női filmrendezők munkáiból. Idén először a filmciklus azokra a nőkre összpontosít, akik korukat meghaladva az ötvenes-hatvanas években debütáltak filmrendezőként. Olyan rendezőnők munkáit ismerhetjük meg, akik őszintén, elkötelezetten forgatták filmjeiket annak ellenére, hogy az adott kor ellenük játszott. Az idei ciklust alkotó filmek nem csupán a női rendezők úttörő produkcióit és esztétikai elképzeléseit kívánja bemutatni. Mindegyik rendkívül érdekes portré is egyben, valamint egyedi nézőpontból nyújt betekintést a korabeli Spanyolország életébe.
Ana Mariscal színésznő 1952-ben kezdte meg rendezői pályafutását a Segundo López, városi kalandor című komédiával. Ezután producer cége, a Bosco Films több mint egy tucat filmet gyártott. A vetítéssorozat március 9-én a debütáló filmjével kezdődik. Egy vidéki, idősödő, analfabéta férfi történetét meséli el, aki édesanyja halála után úgy dönt, hogy eladja a szerény családi vállalkozást és elmegy, hogy szerencsét próbáljon Madridban. Március 12-én A Macska című gyönyörű tragédiát láthatjuk. A film képi világa az andalúz vidék és a tanyasi élet esztétikájából táplálkozik, az adott kor spanyol filmművészetéhez képest szokatlan karakterfejlődést ábrázol. A színésznőként, rendezőként és producerként Spanyolországban, a forradalmi Kubában és Olaszországban is alkotó Margarita Alexandre a filmet Rafael Torrecillával közösen rendezte.
Az 1979-ben bemutatott A cuencai bűntény egy, az 1910-es években történt valós eseten alapul. Premierje igazi botrány volt a demokrácia első éveiben járó Spanyolországban. A felderítetlen bűncselekmény szörnyű története, a bűnösök kereséséről szóló alkotás miatt a rendezőnőnek, Pilar Mirónak bíróság előtt kellett védekeznie. A hatóságok úgy vélték, a film a „Bírósági Testület és a Rendőrség elleni bűncselekmény". A tabudöntögető alkotás március 16-án lesz látható.
Az Öt óra Marióval című előadás a nyolcvanas években került színpadra, Lola Herrera főszereplésével. Ennek a darabnak a feldolgozása lehetőséget adott Josefina Molina rendezőnek arra, hogy olyan filmmel kísérletezzen, amely a polgárháború utáni korszak nemzedékének érzelmeire reflektál. A március 19-én vetített, Az éjszakai előadás című film a színésznő és az általa alakított karakter közötti párhuzamokat és különbségeket láttatja a volt férjével, Daniel Dicenta rendezővel történő találkozások során, akivel hosszú, katartikus beszélgetést folytat, felfedve mindkettőjük sérüléseit és traumáit.
A sorozat zárásaként a Bartolomé testvérek, Cecilia és José rendezésében egy kétrészes dokumentfilmet láthatnak a nézők március 23-án és 26-án. Az És ami azután történt... forgatása Franco halála után három évvel kezdődött és egy hónappal az 1981. február 23-i puccs előtt fejeződött be. A dokumentumfilmek a spanyol társadalmi és politikai válság kulcselemeit mutatják be. Láthatjuk a Franco halála után bekövetkezett változásokat, azt, hogy a spanyolok ezekre hogyan reagáltak, és a problémákat, amelyek akkor merülnek fel, amikor egy új demokrácia születik a régi diktatúrából, az azzal való nyilvánvaló szakítás nélkül.
Úttörő spanyol nők filmjei az idén 30 éves Cervantes Intézettől. A filmek a Cervantes Intézet Vimeo csatornáján ingyenesen lesznek elérhetők 48 órán keresztül.
További információ: https://cultura.cervantes.es/budapest/hu/espacio-femenino.-pioneras/140908
A Cervantes Intézet vimeo csatornája: https://vimeo.com/institutocervantes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése