2018. nyarán mutatta be az Orlai Produkciós Iroda Carly Wijs drámáját, a Mi és őket László Lili és Vilmányi Benett szereplésével a Szentendrei Teátrumban. A közönség és kritika egyöntetű elismerését kiérdemelt előadás a 2004-es besláni túszdrámát dolgozza fel, amely esemény 2004-ben megrázta a világot, ráadásul két gyermek szemén keresztül láttatja mindezt. Szeptember 26-án megérkezik végső játszóhelyére, a Jurányi Közösségi Inkubátorházba. Az előadást Fehér Balázs Benő rendezte.
A holland szerző, Carly Wijs, a Mi és ők (Us/Them) című darabját eredetileg egy brüsszeli, ifjúsági előadásokat bemutató társulat (BRONKS) felkérésére írta 2014-ben. Az általa rendezett, kilenc éven felülieknek ajánlott előadás ma is repertoáron van, és az évek során nem csak edinburgh-i Fringe fesztiválon aratott nagy sikert, de Londonban, Fokvárosban, Aucklandben és Montréalban is ünnepelte a közönség.
A hazai előadást Fehér Balázs Benő rendezésében láthatja a közönség, aki az Orlai Produkciós Irodával közösen már több darabot is létrehozott. A történet főszereplői László Lili és Vilmányi Benett.
A 2004-es Beslánban történt túszdrámát megörökítő előadásban, két kisiskolás gyermek szemén keresztül élhetjük át, elkerülhetetlenül a bevonódást és a dráma átérzését.
A revizoronline kritikusa így fogalmaz a darab kapcsán:
„Kellemetlen, néhol kifejezetten nehezen viselhető előadás a Mi és ők: a színházi élmény biztonságos távolságába vetett makacs hit a legerősebb pillanatokban a semmibe foszlik. Mert amit látunk, azt nem csak értjük, de idővel érezzük is, és lássuk be, ma kevés hasonló dolog történhet velünk egy színházteremben.”
A Népszava kritikusa pedig így írta meg élményeit: „A Mi és ők katartikus módon mesél arról, amiről nem is lehet, mert nincsenek rá szavak, legfeljebb egy előadás erejéig.”
A darab szeptember 27-én, október 4-én, 5-én és 30-án, illetve november 7-én, 11-én, 16-án és 30-án látható a Jurányi Inkubátorházban egy új játszóhelyen a Laborban.
Kritikák
Revizoronline:
De amitől igazán működik ez az este, az a két fiatal színész teljesítménye. Húszas éveikben járnak mindketten, érthetem ezt úgy is, hogy a beszláni tragédia óta eltelt 14 év is velük, rajtuk, a testükben és a tudatukban van, és bizarr, közönség előtt prezentált rekonstrukciós játékuk terápiás eszköz volna, amivel igyekeznek sebeiket kúrálni. (Hogy mégsem az, arról a lány története árulkodik.) Számok mögé rejtőzködnek mindketten, egyéniségük mégis átüt a szikár leltáron. Vilmányi Benett Fiúja kócosan kölykös, könnyen a durcába kapaszkodó nagykamasz, aki folyton bizonyítani akar, miközben szégyenlősségét és félénkségét képtelen palástolni. László Lili Lánya érettebb, komolyabb, hagyja a fiút fontoskodni, de gesztusaiból, tekintetéből egyértelmű a véleménye. Talán azért, mert ő már az elejétől fogva tudja, amivel mi csak a sztori legvégén szembesülünk?
Jászay Tamás 2018. VIII.24
És:
Hiába is ragoznánk tovább, nincs mit mondani, színészi oldalról ez a játék érzékeny és tökéletes, a lihegéssel, a gitározással, a baráti összenézésekkel, a kifeszített zsinórok és a nézők kerülgetésével, a pontosan kalkulált kiszólásokkal és hallgatásokkal.
Molnár Zsófia 2018. IX.27
Klárisújság:
Engem mélyen megérintett. Nekem már napok óta az előadás jár a fejemben, különböző gondolatok kavarognak bennem. Például az, hogy jó volna, ha öt rubellel és 10 Barbie babával megváltható lenne gyermekek (emberek) értelmetlen halála, és jó volna, ha öt rubel és 10 Barbie baba lenne az ára egy boldog felnőttkornak egy jobb világban.
Szalay Hajnalka 2018.VI.27
Népszava:
A Mi és ők katartikus módon mesél arról, amiről nem is lehet, mert nincsenek rá szavak, legfeljebb egy előadás erejéig.
Balogh Gyula 2018. VII.23
thealter.hu:
A közösség bármely két tagja belehelyezkedhetett a mesélők szerepébe, függetlenül attól, hogy van-e az eseményekkel tapasztalata vagy sem, akárcsak egy önismereti foglalkozáson. Ilyen értelemben a tudat elfojtása nem csak az események, hanem a közösség szerepének és felelősségének feldolgozásáról is beszél. Mert ha azzal a tapasztalattal szembesülünk, hogy esetleg tehettünk volna az úgynevezett „nagy dolgok” alakításának érdekében valamit, nagyon is hajlamosak vagyunk inkább elásni az egészet.
Elefánti Emma , 2018. VIII.13
Index.hu:
Mind a két színész valamiféle játékos, de némi iróniával túl is játszott infantilizmussal beszél a nézőkhöz (mivel a forma félúton van a színház és a színház-a-színházban között, a cselekményeket félig eljátsszák, félig elmagyarázzák a közönségnek). És ez a túlzott gyerekesség feszültséget hoz létre pont azért, mert leginkább egy gyerekszobai bohóckodáshoz illik a hangvétel, és az, ahogyan a színészek el-elnevetik a mondataikat. És ez nagyon jól meg tudja támogatni a szerző szándékait: hogy a brutális események és a gyerekesség közötti kontraszt még jobban kiemelje, mennyire embertelen az, ami Beszlánban történt, vagy ami bárhol, bármikor ahhoz hasonlóan megtörtént bármelyik terrortámadás elszenvedőivel.
Kovács Bálint 2018. VII.26
dunszt.sk:
Szórakozni ezen – hagyományos értelemben – nem lehet, de azt megtapasztalhatjuk az előadáson, hogy a legjobb kikapcsolódás: színházban felemelő érzést átélni.
Kutszegi Csaba , 2018. VIII.02
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése