fotó: Bob Kata |
2017. október 11-én a CAFe Budapest Kortársművészeti Fesztivál keretei között látható először a Frenák Pál Társulat legújabb előadása a HIR-O, amely a japán történelem egyik legmegrázóbb tragédiáját, a hiroshimai atomtámadást idézi fel - a koreográfustól megszokott, absztrakt módon. A produkció mély és közben letisztult érzésekre fókuszál, a hagyományos japán tánc, a butoh és a rendkívül szuggesztív frenáki mozdulatok keverésével. A Nemzeti Táncszínház támogatásával megvalósuló produkcióban Lőrinc Katalin Harangozó Gyulas-díjas táncos, a Frenák Pál Társulat táncosai és a Magyar Táncművészeti Egyetem végzős hallgatói láthatók. Az előadással október 31-én találkozhatnak második alkalommal az érdeklődők a Müpában.
Frenák Pál HIR-O című új előadásában talán minden eddiginél direktebb módon nyúl a számára oly otthonos japán kultúra és történelem egyik legmeghatározóbb tragédiájához, a hiroshimai atombomba ledobásához. A Marguerite Duras könyve alapján készült, Alain Resnaris kultikus filmjéből (Szerelmem, Hiroshima) és az eseményt drámaian megörökítő, eredeti dokumentumokból, filmekből (Fekete eső) és irodalmi művekből inspirálódó mű emberi kapcsolatokon keresztül vizsgál egyetemes társadalmi problémákat.
A Villa Kujoyama díjas Frenák Pál koreográfiai munkájának meghatározó inspirációja személyes találkozása Kazuo Ohno-val a japán butoh tánc meghatározó alakjával. A butoh a második világháború által megtört Japán előadóművészeinek nyelve, melyen képesek megfogalmazni a traumát. Az ebből inspirálódó, egyedülálló frenáki mozgásnyelvre jellemző drámaiság és originalitás ugyanezzel az erővel képes felszabadítani a tudatalattit, és a maga teljességében fizikai valósággá változtatni az ember legmélyebb belsőjében lakozó ösztönvilágot. A zenei világot alkotó Gryllus Ábris és Farkas Miklós elektroakusztikus elemekkel hatja át a japán tradicionális hangzásvilágot.
Frenák Pál a Magyar Táncművészeti Egyetem végzős hallgatóit hívta közös munkára az alkotófolyamat során, ezzel is teret biztosítva az új generációnak nem csak a megmutatkozásra, de annak a sokrétű, alkotói építkezésnek is a megtapasztalására, melyben nem csak egy egyszerű koreográfia elsajátítása a cél. Lőrinc Katalin unikális megjelenésével a színpadon egyedülállóan képes immobilitás által jelen lenni – lényével idézi elénk az örök folyamat állandóságának mozdulatlanságát, mely igazi Frenák-motívum – a koreográfus kreációjában tudatosan vállalva hű önmagához, melyben a látszati önismétlés az elmélyülés titka.
A HIR-O először a CAFe Budapest Kortársművészeti Fesztiválon látható, a fesztivállal és a Nemzeti Táncszínházzal koprodukcióban készült, és a Nemzeti Táncszínház szervezésében, a Művészetek Palotájában kerül bemutatásra 2017. október 11-én, majd október 31-én.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése