Míg a szovjetek az éjszakát akarták megszüntetni, hogy mindig lehessen dolgozni, az amerikaiak inkább egy belülről világító, személyes interfészt terveztek. A Marx születésének 200. évfordulójára rendezett nemzetközi kiállítás az art quarter budapestben október 25. és november 25. között történeti rekonstrukciókkal, művészeti projektekkel és kutatásalapú kísérletekkel tekinti át a munka ösztönzőit a tömegtársadalmi vízióktól az egyre egyéniesülő taktikákig.
A munka nem antropológiai állandó. Aki dolgozik, annak az érzékei is csak a közvetlen munkakörnyezetét ismerik. Az érzékek demokratizálása, a szükségtől való eloldozás és a szabadidő kiterjesztése ezért válhatott emancipatorikus programmá. A Munka (Marx 200) című kiállítás 7 témába – Alvás, Álom, Divat, Hang, Játék, Gondoskodás, Kommunikáció – rendezve nyújt áttekintést a munka érzéki ösztönzőinek történetileg változó formáiról.
A projektekben a marx-i hagyományban központi fogalom, a „tudat” kialakulását és elnyomását befolyásolásó tényezők kerülnek előtérbe. A „tudat” az egyre technicizáltabb munkaelméletek, a tudás- és információ alapú társadalomkép, valamint a ma meghatározó neurológiai tudományok fordításában egyre inkább az „emberi agyat” is jelenti, mint a társadalmi, politikai és „tudattorzító” innovációk színterét.
A természetes ingerekről való leválasztással – a napszakokhoz kötődő tevékenységeket egymástól eloldozó időrezsim kialakulásával – a munka tudományos menedzsmentje került előtérbe. Az egyes érzékszervek mesterséges túlmeghatározása különböző pszichotechnikák kialakulását eredményezte a termelékenység fokozására, később pedig elválasztásukkal az élő munka technológia általi kiszorításra.
A kiállításon különböző biopolitikai gyakorlatok jelennek meg a szovjet- (Konstantin Melnikov) és amerikai típusú munkaszervezési modellektől (Muzak Corporation) a poszt-indusztriális szolgáltatói iparon (Sam Kidel) keresztül napjaink digitális munkahelyéig és okos otthonáig (Lauren McCarthy). A jövő feltalálását a blockchain-alapú hálózatos munkamegosztásról spekuláló projektek (Jelena Viskovic & Yin Aiwen) és a munkanélküliséget szülő, kapitalizmust meghaladó „teljesen automatizált luxus kommunizmus” brit szélsőbaloldali futurista elképzelései (Novara Media) képviselik.
Munka/Work (Marx200)
Alvás, Álom, Divat, Játék, Hang, Gondoskodás, Kommunikáció
2018. október 25 – november 25., art quarter budapest - Project Space
Facebook event: https://www.facebook.com/events/266611280652464
Megnyitó: 2018. október 25. 19 óra
Kiállítást megnyitja: György Péter, esztéta
Kurátor: Német Szilvi
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Projektek-közreműködők:
Alvás – Konstantin Melnikov (Sonata of Sleep), Znamya (RU) (produkció: Szimán György),
Alvás – Konstantin Melnikov (Sonata of Sleep), Znamya (RU) (produkció: Szimán György),
Álom – Do you dream about the Internet? (programozás: Bodnár Ádám, webdesign: Császár Adrienn, vizuál: Keresztesi Botond, koncept: Német Szilvi, tartalom: crowd-sourced) www.doyoudreamabouttheinternet.com
Divat – Gosha Rubchinskiy x Adidas collab, Burberry, Vetements, H&M, Compania Fantastica, OST, Novara Media, styling & installáció: Karol Müller & Várhegyi Dávid
Játék – The Rodina (CZ), Job Simulator (VR)
Hang – Sam Kidel (UK), Seth Price (US), Martina Raponi (IT/NL), Muzak Ltd. (Stevens Institute of Technology, US)
Gondoskodás – Lauren McCarthy (US), Jelena Viskovic & Yin Aiwen (CN/NL)
Kommunikáció – NewLife.ai (Vector Newman, Sofiane Delloue)
Collective for Ending Human Overspecialization (Jakub Černý, Lukáš Likavčan, Pavel Sterec, Jan Trnka (CZ)
Arculat, kiállítás design: Császár Adrienn
Arculat, kiállítás design: Császár Adrienn
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése