2011. szeptember 2., péntek

Szenvedély és drámaiság - Gotan Project (Sziget 2011)

A tangó zenei és tánc irányzat az 1900-as évek környékén alakult ki Argentína és Uruguay bordélyházi negyedeiben. Feszült, szenvedélyes, erotikus, és nagy művészek (pl. Astor Piazzola) tolmácsolásában mélységesen fájdalmas, a lélek sötét bugyrait feltáró drámai zene.
A Gotan Project a tango alapjait és szellemiségét emeli át a XXI. századba, modern hangszerekkel kiegészítve. Régóta kedvelem őket, ezért nagy várakozással készültem köncertjükre: vajon hogyan fogják előadni nagy színpadon több ezer ember előtt ezt a visszafogott tempójú, borongós, érzelmekkel teli muzsikát? Hát jelentem, remekül! Bár koncertlemezükkel kicsit készültem az élményre, de a valóság felülmúlta várakozásaimat. A koncert maga egy jól felépített színházi produkció: sötét öltönyös, fehér inges, kalapos, estélyis figurákat idézték meg a múlt század elejének világát. Főképp oldalról és hátulról világították meg a sötét színpadot a drámai hatás érdekében.. A két electro-mágus (alapító tagok) a két szélén dobogókon nyomogatták ultra- és hipermodern kütyüiket, középen a hagyományos hangszeresek (bandoneon, gitár) és a díva kaptak helyet, mögöttük egy multiinstrumentalista hölgy kezelte a hegedűt és trombitát. Az argentin gitáros Eduardo Makaroff a régi filmek tango gitárosainak mozdulataival pózolt. Az elektronikus zenében sokszor szokatlanul felhangzó szólók érzelmesek, jazz-esek, néha kicsit atonálisak voltak, mindig a helyükön, értékesen szólaltak meg.
A tánc mögöttük a vásznon volt jelen, növelve és erősítve a hangulatot. A közönség hálásan merült bele ebbe a világba, ringott együtt a subbass dobokkal és basszusokkal, az sem zavarta a varázslatot, mikor néhány halkabb résznél behallatszott a környező színpadok hangzavara.
Természetesen volt ráadás (fesztiválokon nem mindig van erre idő és lehetőség) és mi ezek után újra visszavárjuk őket! (Addig marad kárpótlásul utolsó lemezüknek, a Tango 3.0-nak új, delux kiadása.)


Gotan Project (Sziget 2011) from simarafoto on Vimeo.

Nincsenek megjegyzések: