2012. szeptember 19., szerda

Ritmusra verselők - Slam Poetry est az Örökség Fesztiválon (2012)

Motto?
"Teljesen átélt féligazságok, irodalomnak csúfolt fejbéli lomtalanítás, kiteregetve elétek! Egyétek!"
(Kövi)

"A Slam Poetry a költészet és előadó művészet szerelemgyerekeként a nyolcvanas években Amerikában született. A Slam elsősorban kocsmaköltők versengése a közönség elismeréséért, emellett közösségi műfaj, ahol nem húzható éles határ a hallgatóság és a fellépők között, hiszen egy slammer csak néhány percet tölt a színpadon, előtte és utána pedig ő is a közönséget erősíti..."
(ÖF programfüzet)

Szép számmal gyűltek össze az Estre, ami délután volt.
A kerek asztalok köré terelt székekkel berendezett félhomályos teremben színes fényekbe öltöztetett színpadon a Punnany Massif zenészei nyomták a versalávalót. Volt ki sörrel, más papírgyűrögetéssel készült a pár perces hírnévre. (Ez így jól hangzik, de a slammerek országszerte ismerik és szeretik egymást, plusz „hírnevet“ így csak a betévedőktől remélhetnek, de ők nem ezért csinálják.) Az elején megbeszélés szerint, majd később spontánul pattantak fel akiknek volt mondanivalójuk. És ez a legfontosabb: ebben a társaságban mindenkinek van mondanivalója, véleménye és ezt hol versbe, hol szabad versbe, hol stand up-os szösszenetbe, hol kínrímekben bővelkedő remekben fogalmazza meg. A zene spontánul hangulatot fest alá („Valami ilyen ritmus kéne, hogy...“). Van aki a parnaszus csúcsára emelkedik, van aki az emelkedő alját kaparja, de mindenki meghallgattatik és taps a jutalma.
Mi is tapsoltunk és élveztük az „estet“, a délután dacára.


Slam Poetry est - Örökség Fesztivál 2012 from simarafoto on Vimeo.


"Komment: 2012 Március 14-én Budapesten a VAM Design Centerben rendezték meg a Pilvaker elnevezésű slam poetry és rapversenyt, jó sok 1848-as forradalmi felhanggal. Slam kategóriában meghívásos volt a verseny. Amikor januárban megtudtam, hogy lesz ez az esemény, és elkérték az én számomat isnagyon beleéltem magam. Vártam a hívásra, de nem jött, ezért a feladatba nyilván nem is csaptam bele. Egyébként 5 forradalmi szerző 10 műve közül lehetett választani, majd átiratait kellett elkészítenikülönböző megkötésekkel, például hogy a versszakok utolsó sorait meg kellett hagyni.
Közben kialakult a végleges mezőny, nem voltam benne, és ettől kissé csalódott lettem, főleg, hogy a verseny közeledtével egyre több helyről ömlött az esemény reklámja. Aztán a Pilvaker előtt három nappal TG barátom keresett telefonon, aki közölte, hogy Aldo betegség miatt kényszerült visszalépésre, és Wolfie közbenjárására én kerültem be, hogy azért mégis pécsi lépjen pécsi helyére. Vasárnap este, gyerekfürdetés alatt olvastuk el Gabikával a verseket, és azért Vörösmartyét választottam, mert az volt a legrövidebb, így csak két sort kellett beépítenem, nagyobb volt tehát a szabadságom.
Az eredeti vers gondolatvilágát szükséges volt tiszteletben tartani, és ezzel együtt mai formába átdolgozni a művet. Én igyekeztem egy olyan hangulatot megragadni, amelyet kiéreztem a versből, amit a költő 48 éves korában, 1848. március 15-16-án írt fellelkesülve a forradalmi eseményektől. Számomra azt fejezte ki ez a vers, hogy egy elnyomott, depressziós állapotban az ember eléri a tűréshatárát, betelik a pohár, és eljön a cselekvés, a változás ideje. A versemet elég rövid idő alatt kellett megírnom, illetve megtanulnom, hiszen elvárás volt a fejből mondott előadás.
Az versem szerintem jól kifejez engem: pakoltam bele gondolatot, indulatot, humort, főleg iróniát. Fantasztikus érzés volt ennyi embernek mondani, nagyon spannolt a tömeg és annak reakciói. Végül aztán befutottam harmadik helyre, ami egyébként kicsit meglepett. A győztes Horváth Kristóf (Színész Bob) lett, aki nálam is favorit volt, nagyon bírom a csávót. A második Indiana, aki szintén kedvemre való forma, csípem a humorát, mindenütt ott van és éles is, ebben rokonok vagyunk. Én a dobogóra vártam Simon Marcit is, aki a közönségre erős hatást gyakorolt. Négyünk verse másnap, március 15-én elhangzott az MR2 Petőfi Rádió Kultúrfitnesz műsorában is, illetve videó felvételek is készültek, amint bármi dokumentációra ráteszem a kezem, máris hozom ide. Ez első itt található."

Nincsenek megjegyzések: